Friday 11 September 2015

Mengukur Baju di Badan Sendiri..

Salamz all,

Kalau ada yang penah baca laporan @ berita @ surat khabar baru baru ni mungkin akan tau yang ekonomi negara pada tahun ni agak tak stabil. Kalau orang ekonomi dah pecah pala dah dok pikir gena nak atur strategi nak mengimbangi ekonomi ni.. depa jaga negara kot... klu punah plan diorg, takut lingkup le ekonomi negara.

So secara logiknya, kalau ekonomi mesia tak stabil, korang agak ekonomi korang cemana?.. sebenarnya ada hubung kait, cuma kita tak nmpk secara kasar, yang paling mudah kita dok nampak, harga barang dah naik, harga minyak ada turun ada naik. Ini belum masuk GST lagi.. aku rasa pasti ada yang NAIK darah dan angin. So, pada dok salahkan kerajaan (yang bg hampa depa ni umpama mak hampa yang reja dia kena suap hampa makan), aku rasa lebih baik hampa redho ja klu ekonomi merudum, barang naik minyak naik. hahahaa... sentap!!...

Apa-apa pon aku tak ambik pusing bab urusan orang lain sebab bagi aku, kalau aku nak survive, tak kira di manapon aku berada, aku kena usaha dengan keringat aku sendiri. Memang aku kerja makan gaji. Orang kata agak selesa sebab wlau apapon yang berlaku, tiap2 bulan gaji masuk je. Tapi cukup ke dengan gaji aku tu untuk survive dengan situasi sekarang, pada masa depan?.



Sebab tu aku selalu ukur baju di badan sendiri. Benda ni sebenarnya mudah je kalau nak implement. Dulu masa aku 1st masuk kerja, 2 tahun pertama tu macam macam aku pikir nak beli itu beli ini. Nak tukar moto ambik kereta, nak beli baju kat mall instead of pasar malam or maidin, nak makan kat restoren nama omputih instead of makan kat warung mak jah. Tapi nasib aku agak baik sbb sel sel otak aku berhubung lebih awal wpon tak minum enfagrow. Walaupun aku tak makan kat restoren mahal, aku masih kenyang, walaupun aku tak pakai baju dari butik, aku tidaklah bertelanjang.

Dari aku berbebelization sensorang, baik aku tulis satu dua tip sebagai panduan bagi yang nak start menyimpan tahun ni, ye dok? :-D

Ok, kat sini aku jotdown beberapa tip yang aku buat / amal sampai aku boleh di kira x kering bila hujung bulan, boleh gi jenjalan setahun 4-5 kali, dan aku ada simpanan menjelang tahun baru (dlm bentuk ca$$$$h). Tips dari aku untuk korang:
  1. Berbelanja di bawah kemampuan
  2. Simpan dulu baru belanja
  3. Tulis semua perbelanjaan dalam buku bajet
  4. Beli barang secara borong untuk jimat
  5. Membeli barang ikut keperluan bukan kehendak
  6. Beli barang paling murah / kat tempat yang murah
  7. Kawal berat badan (makna kata mkn ala kadar je)
  8. Jangan berhutang jika tak perlu
  9. Invest 
  10. Bersyukur dengan rezeki yang dapat

Simpan sikit-sikit lambatnya nak jadi bukit :p

Sekali setahun borong baju & tudung pejabat

Rekod inventori perbelanjaan tiap2 bulan

In-house restorant

Ruang simpanan


@weksupermen2015

No comments:

Post a Comment