Sunday 5 June 2016

Merancang Persaraan RM1 Juta

Salamz all,

Bagi setengah setengah orang rm1 juta xde makna sgt pon sebab dorang buat bisnes boleh kumpul juta juta untung. Memang x dinafikan, cuma dari yang ada akaun juta-juta tu aku rasa statistiknya tak sampai pon 5% kaum bumiputera. So aku ucap tahniah utk jutawan-jutawan dlm group 5% tu. Korang mmg patut jd idola utk baki 95% rakyat Mesia (bumiputera) yang lain.


Well, bagi aku rakyat marhain yang keje makan gaji ni, inilah jalan rezeki aku. Aku bersyukur dengan rezeki yang ada dan dengan sikit ilmu yang ada aku pon boleh capai target 'jutawan' dengan gaji bulanan yang aku dapat ni. Antara ruang dan peluang yang aku nampak ada dengan properties investment. Malah banyak lagi lubuk isvensment yang ada, cuma takat akal aku tercapai, aku lebih selesa dengan properties. Itu je.. jd aku stay fokus kat satu lubuk ni je la. 


So, bagaimana pengiraan 'on paper' aku untuk jadi 'jutawan fakir' mencelang persaraan aku nanti?. huhu... Secara kasarnya lebih kurang gini ceritanya:



  • aku set target untuk kumpul property selayak/sebanyak yang mampu. Minggu lepas aku dah survey 1 prop, area cun, harga juga cun. Loan belum tentu cun sebab takat sekarang loan aku dah maksimum dah..huhu. Tapi hasil dari pembacaan dan rujukan dengan sifu sifu properties, ada cara nak lepas. So, Im looking for it now..doakan aku.
  • mesti orang kata kaya beli rumah banyak-banyak ni. sebenarnya ni salah satu cara nak settle hutang cepat sebelum aku bersara (awal). Macamana?. mudah ja, aku beli rumah harga sekian sekian, tahun aku bersara nanti aku boleh jual rumah tu dengan harga dua-tiga kali sekian sekian. Keuntungan sekian-sekian tu boleh buat bayar hutang (seriusly, pelaburan hartanah ni aku nampak yang paling tinggi profit dia -dgn risiko yang rendah). Katakan 1 rumah aku boleh dapat untung 100K lepas aku jual, klu 5 rumah aku dah ada stengah JUTA tau (terus letak juta tu)... hahaha..
  • Yang lelain boleh dapat dari bayaran gratuiti skit plus kalu ada kurang lebih tu dari GCR yang terkumpul

  • Juga dari pelaburan ASB 
  • Koleksi emas sikit (sikit sgt pon lg..baru mula berjinak
  • Forex... baru dok belajar-belajar.
Ini je lubuk yang aku sedang dan baru nak explore. Ada terfikir lubuk bisnes juga tapi buat masa ni tak dapat nak serius pikir dan buat bisnes sebab kerja-kerja hakiki sekarang pon dan menstresskan otak. Nak pikir bisnes lagi dah tak cukup otak.. :P

Jadi, doakan aku cepat jadi kaya & bersara awal... 
jom sama-sama #ResignYoung&GoTravelling..
yihuuuuuu!!...




@wekseupermen2016



No comments:

Post a Comment