Sunday 13 September 2015

Rumah Subsale -Persediaan Untuk Beli Rumah 'Atas Orang'

Salamz all,

Sikit nota untuk rujukan yang 1st timer beli rumah 'atas orang'.

Rumah atas orang ni kira rumah 'second hand' yang owner asal nak jual kepada kita. Ada advantage beli rumah atas orang ni berbanding beli rumah baru dari pemaju, antaranya:

  1. Kita boleh masuk rumah dan check keadaan rumah. Kalau puas hati dengan keadaan rumah baru letak buking. Berbanding rumah baru, kita cuma tgk 'design' rumah atas kertas, layout/susun atur perabot semua secara lukisan je. Walhal realitinya, tapak rumah je baru ada. Peratus projek terbengkalai mungkin ada (bergantung kepada kekuatan/reputasi pemaju)
  2. Rumah atas orang ni kalau kita pandai 'kecek' tuan rumah, harga boleh nego lagi, silap-silap boleh dapat bawah harga pasaran. Berbanding rumah baru, harga is tetap (wpon pemaju akan mention pelbagai diskaun dan FREE FREE thing yang include dalam pakej). 
  3. Kita boleh check persekitaran kawasan rumah, siapa jiran kita, taska kat lorong mana, guard dekat tak dengan rumah kita, belakang dapur ada kawasan apa, berbanding rumah baru, kita cuma boleh pilih lot di atas kertas je.
So, tak salah kalau beli rumah 'second hand' kalau ianya berbaloi-baloi, terutama untuk projek investment. Kena rumah di kawasan hot, pasti boleh dapat positif cash-flow (untung free free je). Meh tengok apa persediaan yang perlu kita buat sebelum confirm nak ambik rumah subsale:

  1. Semak kelayakan kewangan kita dengan bank, berapa tinggi loan yang kita layak. Ini perlu untuk memudahkan kita membuat kira-kira berapa harga market rumah yang kita boleh cari dan persediaan untuk kumpul deposit. Selalunya perlu sediakan deposit 10% dari harga rumah, dan jangan lupa legal fee kepada peguam (yang ni tak termasuk persediaan 10% deposit tu, so perlu ada duit extra untuk bayar cas peguam). 
  2. Bila dah cukup deposit, mulakan proses mencari rumah. Ambil masa untuk survey rumah yang 'paling win' untuk kita invest (survey lima nam buah rumah, baru decide nak ambil yang mana). Sudah tentu lokasi memainkan peranan supaya kita boleh invest dengan positif cashflow in return.
  3. Bila dah confirm dengan pilihan rumah, bayar deposit (2-3% dari harga rumah) dan dapatkan resit/LOA & SnP rumah untuk proceed loan di bank. (kalau beli melalui ejen, sesetengah ejen akan buat 'letter of agreement' antara pihak penjual dan pembeli, klu xde resit pembayaran deposit memadai). 
  4. Cari peguam untuk uruskan urusniaga tersebut (jangan bimbang, semua urusan berkaitan jual-beli ni peguam akan buat, bermula dari penyediaan SnP hingga tukar nama dan dapat kunci rumah) -kekadang ejen akan propose peguam yang dia dah biasa berurusan. Kalau boleh cari peguam yang dekat dengan tempat kita, nanti senang nak berurusan, sain agreement, dll. 
  5. Lepas SnP siap, bayar baki deposit (dari 10% tadi). Yang ni kalau pandai 'kecek' tuan rumah boleh je minta tuan rumah tunggu bayar masa full loan nanti. Itu kalau ada ilmu 'memujuk' le. :p
  6. Urusan kita selesai setakat ni, cuma nak tunggu bank buat keje dia dan peguam juga buat keje dia. Keje kita kena selalu selalulah follow up dengan bank dan peguam. Rata-rata untuk proses kelulusan bank dan siap agreement dari peguam mengambil masa antara 4-6 bulan. Tp jangan le tiap-tiap minggu dok call lawyer, estimate dalam bulan kedua atau ke tiga baru call utk tanya khabar. :)
  7. Lepas urusan bank selesai (loan release), peguam akan urus dengan bank untuk settlekan bayaran bayaran yang berkaitan (bil2 dan baki harga jualan rumah. selebihnya masuk ke akaun pembeli -jika ada baki le). 
  8. Peguam akan panggil kita untuk serah dokumen SnP baru dan kunci. Rumah tersebut dah SAH jadi milik kita. yeyyyyy!!..

Selamat menyimpan dan mencari rumah sub-sale. 


@weksupermen2015


No comments:

Post a Comment