Monday 16 February 2015

Merancang Dari Hari Ini... Pelan Persaraan

Salamz,

Bilakah kita perlu mula merancang untuk persaraan?


Sebetulnya kita patut merancang persaraan sebaik sahaja memulakan kerja (bagi pekerja makan gaji @ bekerja sendiri). Ini penting kerana kita kalau boleh nak bersara dengan gembira dan berharta, bukan gembira tetapi sengsara. Nak harap anak anak bagi makan? Bukan tak boleh, boleh tetapi pastikah kita mereka akan memenuhi semua kehendak kita?. Masa kita bersara, kita nak juga pergi melancong, kita nak juga beli buku bacaan, sekurang-kurangnya majalah. Mungkin nak bershoping online dari tv dan barang di hantar ke rumah, kan?

Jadi yang masih belum ada apa-apa perancangan, boleh mulakannya dari sekarang, maksud aku hari ini. Ya, bukan esok bukan bulan depan atau tahun depan, tetapi hari ini.


Ada empat perkara yang boleh dijadikan panduan untuk merancang pelan persaraan:

1. Bila:  tarikh anda rancang untuk bersara
2.Tempat : dimana anda akan tinggal/diam selepas bersara
2. Kos : Berapa anggaran perbelanjaan harian/bulanan yang perlu ada sekurang-kurangnya
3. Rancang : Mula merancang plan yang realistik untuk capai matlamat persaraan anda

Ada 2 kaedah untuk merancangan persaraan, sama ada kita set tarikh bersara dan buat plan berdasarkan tarikh sasaran tersebut atau sebaliknya, buat plan (perancangan realistik) dan kira anggaran tarikh persaraan bila yang memenuhi matlamat plan persaraan tadi.



Aku..bila?

Hingga saat ini aku ada 3 plan persaraan...*huh*

Pertama: Bila mencapai umur bersara pilihan (which is 40's) -ni target awal aku.
So sekarang aku tengah plan untuk meet target untuk bersara pilihan. Doakan aku!.

Kedua: Seandainya mencecah umur bersara pilihan, ada lagi plan aku yang belum selesai (terutama plan recovery untuk settlekan hutang-hutang pasif) aku maybe extend bersara dengan penuh wawasan :P. So, plan kedua aku adalah bersara pada tahun 2020!.. doakan aku juga!

Ketiga: yang ni aku tak plan, tapi mmg kjaan dah plan utk aku utk bersara wajib. haha.. so aku takmo pikir plan ni sbb aku nak cuba plan A & B dulu. harap harap tak perlu aku bersara dengan plan C!.. *huh* doakan aku!..


@wekspuermen2015


No comments:

Post a Comment