Monday 26 January 2015

Emas..Kenapa??

Salamz,

Sambung lagi nota emas aku. Kenapa aku kona pilih emas pula sebagai simpanan?. 
Secara dasarnya aku pon kurang jelas pada awal ni. Masa ni bagi aku masih awal sebab baru hujung tahun lepas aku obses dengan word EMAS ni. Umpama si laki laki yang obses dengan COC dan si ladies yang obses dengan CANDY CRUSH.



Tapi kenapa emas?
Emas ni macam candu jugak rupanya. Bila dah mula asyik teringat-ingat. Dulu aku beli emas bila ada duit lebih dari pendapatan aku. Aku beli dalam bentuk akaun emas. Baru-baru ni aku join group emas fizikal di FB, WA, dan TG. Memang ramai rupanya manusia manusia emas ni (dikalangan melayu). Jadi aku nampak ada peningkatan dari sudut sosio ekonomi ummah di situ. Kalau dulu tokey kedai emas kita dok nampak bangsa lain je. Rupanya rupanya dalam senyap ada segelintir orang melayu dah ada yang buka kilang emas sendiri (bukan kedai lagi, malah kedai emas melayu dah berlambak sekarang ni).

Bila aku masuk group emas ni, ramai supplier & seller yang ambil direct dari kilang melayu ni. Jadi harga akan dapat lebih murah. Kenapa kilang boleh jual dengan orang perseorangan?. Sama saja kalau kilang jual pada kedai emas. Yang penting ada transaksi jual beli dan tokey kilang tetap ada sales setiap bulan. Cuma bezanya harga di kedai emas lebih mahal sedikit dari harga supplier dalam group sebab kos fasiliti yang di tanggung pekedai. 


So berbalik kepada kenapa aku beli emas?. Dulu memang aku tak suka barang kemas. Asal beli je ada je yang hilang. Setakat sekarang dah 2 utas gelang tangan aku tercicir. Bukan rezeki aku dan bukan jodoh aku dengan emas aku fikir. Baru baru ni rantai nikah aku pon tercicir jugak, mulanya aku anggap bukan rezekilah sebab dah 2 kali rantai tangan aku cicir. Tapi nasib aku baik sebab lepas sebulan (atau lebih) baru jumpa rantai tersebut di lantai kereta. nasib baik masa tu kereta belum hantar cuci. Jika x dapat ke budak cuci mungkin dah masuk perut vacum fikir aku. Jadi sekarang aku dah tak pakai rantai tangan tersebut (ya, memang terputus rantai tu sebab itu ia cicir). 

Berbalik kepad agroup emas, yang seronoknya kita boleh buat trade direct dengan seller & supplier. Yang penting kena pandai main harga. Aku tunggu peluang untuk lock barang pada harga yang rendah, dan of course kalau nak ambil harga rendah perlu borong. So far alhamdulillah dah 2 order aku selamat sampai ke tangan (pon banyak juga rm melayang). Bila dah dapat harga rendah mmg duit dah tak fikir. Selagi ada sen dalam akaun, aku bid.



Baru baru ni dapat ilmu rahnu pula. Bagaimana nak tambah modal untuk gandakan emas. So aku akan try buat pelan pelan. Target aku nak collect dinar pula. Aku nak tengok betul ke harga emas akan naik hingga rm503/g pada 2020.  kalau aku ada 100g sekarang, by 2020 (in which dalam 5 tahun lagi) nilai emas tu akan jadi rm50,300. so aku nak try target 500g by 2020. Kalau betul bagai di ramal, pada tahun 2020 emas aku boleh diconvert jadi rm251, 500. Betul ke ni?

Jom cuba. 
Tak rugi mencuba kerana EMAS itu MATAWANG.




CERITA DINAR EMAS I

Dinar emas – mengekalkan kuasa beli sejak 1400 tahun lalu.

Satu kisah yang menarik berkenaan kuasa beli dinar emas dapat dilihat di dalam hadis nabi. Ketika zaman Rasulullah SAW, harga seekor kambing adalah 1 Dinar. Dilaporkan oleh Ahmad dalam Musnadnya, daripada ‘Urwah yang bermaksud:

“(Pada suatu hari) Rasulullah s.a.w menemui sekumpulan binatang ternakan yang hendak dijual. Lalu Rasulullah s.a.w memberi kepadaku satu dinar dan berkata: “Wahai Urwah, pergi kepada lelaki tersebut dan belikan untukku seekor kambing.” 

Akupun pergi menemui lelaki tersebut dan melakukan tawar menawar sehingga aku dapat membeli dua ekor kambing dengan harga satu dinar. Kemudian aku membawa kedua ekor kambing tersebut. Di perjalanan, seorang lelaki menemui aku dan ingin membeli salah seekor kambing daripadaku. Lalu aku menjualnya dengan harga satu dinar. Kemudian aku berjumpa Rasulullah s.a.w dengan membawa seekor kambing dan satu dinar lalu aku berkata: “Wahai Rasulullah, inilah dinar dan kambing milikmu.”

Rasulullah bertanya: Bagaimana kamu melakukannya? Akupun menceritakan kepada Baginda apa yang telah aku lakukan lalu Baginda berkata: “Ya Allah, berkatilah perniagaannya.” 
Dengan kata lain harga semasa seekor kambing pada zaman Rasulullah ialah 1 dinar.

Tahukah anda bahawa pada hari ini 1 dinar kelantan bernilai rm737 dan boleh membeli seekor kambing untuk akikah?. 


CERITA DINAR EMAS II

Seorang artis popular yang menggunakan dinar sebagai mas kahwin ialah M Nasir ketika berkahwin dengan Marlia Musa pada 31 Ogos 2000. Mas kahwin mereka ialah 13 dinar [nilai 1 dinar pada masa itu (tahun 2000) hanya RM153.00]. 

Tiga belas keping wang dinar emas bernilai RM2,000 menjadi bukti penyatuan kedua-dua mereka. Menurut M.Nasir, dia memilih wang dinar tersebut kerana 'ingin kembali kepada tradisi Islam.' (petikan dr utusan online arkib 03/09/2000)

Jika pada Ogos tahun 2000 nilai 13 keping dinar emas bersamaan Rm2000. Pada hari ini (27 Jan 2015) 1 dinar emas kelantan bersamaan rm737.  Jadi kalau 13 dinar pada masa ini bersamaan 13 x 737 = Rm 9581  - kenaikan 479% dalam tempoh 15 tahun (ps: aku guna perbandingan dinar kelantan sbb produk islam -boleh juga banding dinar publicgold kalau mahu).


ps: adik aku juga guna dinar masa nikah hujung tahun lepas. Harga beli 1 dinar masa tu dalam 600++. Baru sebulan kahwin, mas kahwin dia dah jadi 737 (kenaikan lebih kurang 114%) hmmmm...




@weksupermen2015


No comments:

Post a Comment