Sunday 25 January 2015

Emas vs Masa

Salamz,


Pepagi morning isnin yang lemau.
Syukur juga sebab mood malas nak buat keje hari isnin boleh di'manfaat'kan untuk update blog :P
Salah guna masa awam disitu!

Minggu ini kebetulan ada idea nak rekodkan nota pasal emas. Jadi better rekod sekarang sebelum mood lari.

Umum maklum (yang ambik maklum le), harga emas sedikit menurun (sbnrnya banyak juga jika nak compare) dari tahun 2013 yang lepas. Tapi memandangkan aku baru je nak mencelik emas, maka ada juga perlepasan peluang di situ. Tapi omputeh kata better late then never, so aku sempat la study sikit pasal kondisi emas ni. Bagaimana nak kira harga, nak deal harga, nak rahnukan dan pusing modal dsbnya. So nampak le sikit peluang di situ.


Dan dari pembacaan juga rata rata pakar ekonomi menjangkakan ketidakstabilan ringgit pada tahun ini, ini belum masuk gst lagi, dan kebetulan pula malaysia di landa UJIAN yang agak besar pada tahun ini, aku rasa pasaran hartanah tak sesuai untuk dikembangkan pada tahun ini. 

Lalu aku meninjau peluang lain sekiranya ada untuk diceburi. dan EMAS yang ditemui. Dalam pembacaan, ada beberapa bentuk urusniaga emas di pasaran. Yang paling common adalah barang kemas. Yang lainnya adalah gold bar, syiling emas dan juga akaun emas.

So far aku cuba invest dalam akaun emas dan juga barang kemas. Gold bar belum cuba dan nak try syiling emas pulak lepas ni. 

Apa matlamat aku melabur dalam emas?


Sama matlamat aku melabur dalam hartanah:
  • Pertamanya untuk simpanan (dari lebihan pendapatan aku). Memang kalau bagi setengah2 orang akan kata nak simpan mcmana, pendapatan pon tak cukup. Seriusly, aku rasa pendapat itu salah. Kalau korang ada disiplin, korang boleh buat. Key dia mudah, simpan dulu baru belanja. Jangan kata tak cukup, pasti cukup. Cuba dulu baru tahu (tak perlu la kot aku nak ulang taip tips2 dia like 'belanja di bawah kemampuan', 'pilih keperluan dari kehendak', 'buang keperluan yang tak perlu' dll). 
  • Keduanya untuk gunakan hasilnya nanti untuk bayar loan aku masa aku nak pencen awal nanti. Yup, seriusly, macam membara nih tekad nak pencen awal. So, aku tengah kira berapa baki loan loan aku, dah aku akan cuba cari tabungan untuk settlekan laon loan aku sebelum aku pencen (lagi 2-3 tahun).. Doakan aku... InsyaAllah.
  • errkk.. yang tu je matlamatnya.. moga segala perancangan aku dipermudah dan diberkati olehNya.

Maksudnya :- “Ya Tuhanku, lapangilah dada-ku. Dan permudahkanlah segala urusan-ku. Dan ungkaikanlah segala yang tersimpul pada lidah-ku. Dan mudah-mudahan mereka semua dapat memahami segala urusan-ku”. [Toha : 25-28]


@weksupermen2015



No comments:

Post a Comment