Thursday 15 January 2015

Ke Korea ke Kome?..

Salamz all,


Hujung tahun adalah waktu liburan bagi aku sebab letih siot dok dalam opis dengan ekon yang sejuk gigil. Memandangkan tiket 'pa ro ya ya' tak jadi guna untuk ke Jeddah tahun depan jadi en.hasbeng pon megofer lokasi lokasi capaian jentera dia. Dari hongkong beijing kashmir londong parish tokyo nagoya..aku pilih Incheon 'aneyong saiyooook' -kalau ikut bunyi mulut aku (pronoun sebenar Annyeong Haseyo)


Lepas tiket dh confirm aku pon mulalah menjejak laluan laluan di sana. Ikut hati aku (sbb nak jimat kos) elok g redah ala backpack je. Tapi en.hasbeng dia ala ala x gemar sikit backpack takut aku menyesatkan dia dan merosakkan program (pangsan).

 

Last last kami pilih ground pakej dengan ViaVacation Sdn.Bhd. Mulanya ada 2-3 ejen yang aku call.. tapi harga mak aiii boleh makan hati setahun.. lepas dapat reply mail dari Via ni, harga tersangatlah beza dari yang 3 lagi tu so aku direct kompom dengan dorang..terus bayar dan tunggu hari je nak berlepas.

Hari rabu malam kami bertolak, pagi morning sampai Incheon.. kelam kabut cari port utk Subuh. Kat epot tu yang aku tau surau dia kat tempat departure. Mana nak p pusing pon xtau. Masa on d way nak keluar lepas kastam tu aku nampak ada satu changing room elok je sebelah rest room. Terus aku cakap ngan en.hasbeng 'kira jadi'. So kitorang gilir2 le subuh kat dalam tu sbb sorang kena jaga luggage kat luar (bilik pon sekangkang kera je).

Kluar pintu cari agen tak jumpa. rupanya kami kluar salah pintu dan ejen tunggu pintu lain. nasib baik ada simpan no.telefon bos travel ejen kat sana, Lepas jumpa ejen korea tu, rupanya ada lagi 1 famili yang landing hari yang sama untuk join tour sama kitorang. So bila dah kumpul kami 2 keluarga, ejen bawak g ke epot lagi satu kat seoul untuk join group yang lagi besar (dalam 30 org) yang datang lebih awal dari kitorang. diorang ke Pulau Jeju dulu.

1st Day
Lepas group Jeju tu landing, kami di bawa naik bas ke Nami Island. Pusing2 dalam 3 jam (termasuk berguling2 ngan salji), kami balik ke main land untuk ke ski center pulak. Disebabkan snow turun sekali je setahun, ada le satu hotel ni yang di buat sebelah je ngan ski center, kat situ le kami bermalam.

Kisah yang tak best sikit bila kena ketuk ngan ejen yang bawak ni. Iye iye suruh rent baju & sluar suit untuk main snow (termasuk kaki kayu tu le).. sewa dia mahal doh.. dah le 1st day + 1st time sampai, rata rata jemaah yang selungguk ni pon pakat la ukur baju di badan sendiri ambik uniform sorang sepasang siap google (eksited ni). Skali dah sampai kaunter, mak aiii sewa kat rm150 untuk sorang.. huhuu .. bayangkan yang bawak anak beranak tu, terbang rm500 satu malam je (semput duit soping!).

2nd - 5th Day
Malas nak menaip!.. huhuhuu...
Ni innetary dia.. nak karang 5 hari punya program macam malas je.. :)



So, pada aku, memang ok la trip kali ni. sebab pegi bedua je, better ambik pakej (wpon mahal skit) tapi senang semua diorang uruskan. Layanan pon ok. Tapi klu korang bawak rombongan cik kiah, mmg elok plan sendiri trip, sep bajet!




@weksupermen2015




No comments:

Post a Comment