Sunday 22 February 2015

Fenomena Balik Kampung

Salamz,

Baru selesai cuti panjang sempena sambutan TBC..yang kebetulan jatuh pada hari kerja dan disambung pula dengan hujung minggu. Sana sini sesak.. jeng kreng!..


Tahun ini fenomena luar biasa berlaku berbanding dengan tahun tahun sebelumnya. Hatta pakcik driver teksi di pekan kuah juga kaget terlalu ramai umat yang masuk ke pulau itu sejak hari rabu lagi. Memang lubuk duit untuk para peniaga. 

Suasana di kebanyakkan tempat liburan rata rata sangat hapening dengan pengunjung, hatta di pengkalan kubur yang baru usai air bah. Pemborongan luar biasa.

Aku dan famili pada awalnya merancang ke negeri pulau mutiara. Setelah lama tak menjejak kaki ke sana, jambatan kedua pon belum merasa. Dalam plan lokasi padang kota, nasik kandaq beratoq, pasembor dah tersenarai. Tetapi akibat sedikit lewat, kebanyakkan hotel under bajet telah penuh. Yang ada hotel berbintang bintang. Frust le jugak. Tapi ada jugak yang usul penang pasti jem, kami ubah haluan. Kemana lagi yang boleh teropong kalau minggu cuti makin dekat. Try survey langkawi, alhamdulillah ada lagi hotel bajet di tengah pekan kuah. Wpon tanpa pool, kami ejas plan agar ada aktiviti air yang lazim mmg prioriti kalau ada gathering famili ni. So, kami menuju ke payar. Memandangkan musim peak, tiket ke payar for sure akan fix. kalau low season boleh dapat 100/pax, peak season aku bajet tak lari dari 150/pax. Alhamdulillah selepas 4 kaunter di tanya, ada satu yang boleh bagi kami 130/pax siap dengan pengangkutan pergi balik dari hotel. Ok jugak, save duit parking (lagipun parking mmg pack di jeti). Jem nak masuk pekan kuah mmg tak putus dari hari pertama kami sampai. Mujur dah khatam bab jalan di langkawi, so boleh bajet masa perjalanan agar tak tertinggal feri.




Berbalik pada musim cuti yang sangat fenomena. Aku paling hangin kalau time semua orang berpusu balik ke kampung ada malaun yang SELFISH kekonon dia sorang je yang nak sampai awal ke destinasi. Habis yang bertali arus atas hiway tu apa kejadahnya kalau masing2 takde niat nak sampai on time (selepas dicongak masa rehat, break makan solat dan masa ketibaan). So silalah consider hati orang lain dan yang paling penting ikut peraturan. Bagi yang sangat BANGANG di jalan raya sewaktu musim 'kekesakan yang dijangka', aku nak bagi TIPS supaya korang boleh drive ferrari, BMW, VOLVO, myvi atau viva korang mcm nak mati hari esok kalau tak sampai destinasi hari ini.

Tips kepada pemandu yang ingin tiba awal ke lokasi/kg pada musim perayaan (tanpa memandu di lorong kecemasan):

#1 : ambil cuti lebih awal sebelum dan selepas musim perayaan, kalau raya cina cuti khamis - ahad, korang applylah cuti hari selasa rabu, dan isnin selasa selepas raya. Kompom hiway lengang. (1 Mei nanti try buat)
#2 : guna jalan dalam -memang ikut jarak agak jauh tapi lebih menjimatkan MASA, DUIT TOL dan MINYAK. Cuba try.
#3 : klu nak lagi cepat, ambik tiket kapal terbang,. KL - Alor Setar x sampai sejam. 
#4 : kalau ahli keluarga ramai, cuba bawak naik bas. Jimat tenaga (korg boleh tidow) dah sampai destinasi nnti driver akan kejutkan. (InsyaAllah aku rasa driver bas express lebih mengikut peraturan, takde yang ptotong ikut line kecemasan) kecuali ada yang suka juga merempit melebihi had laju.
# 5 : Kalau menghala kg korang kompom jalan jem (contoh dari KL nak blk kg di KotaBharu) apakata korang plankan supaya mak ayah adik abang kakak pakcik makcik korang kat kg datang berlibur di rumah korang je. Sesekali bawak mak ayah naik roller coster di Berjaya Time Square, pergghhh... mesti dasat...


MOTIFNYA: kalau nak balik kampung guna JALAN RAYA/ LEBUH RAYA, silalah memandu IKUT PERATURAN bukan IKUT PERASAAN. Jalan raya bukan tempat mengetest skill pemanduan, bukan nak tunjuk tailo. Dari pandangan aku sepanjang balik kg rata2 kereta yang eksiden pemadunya adalah anak anak muda yang tak reti nak MENYABAR!. Ingat dik, korang tu nak balik kampung bukan nak balik ke alam BARZAKH. Kalau kereta dah pecah bonet, kepala dah retak masuk kaca, penumpang nyawa dah melayang..apa yang korang dapat?.


SO SILA IKUT PERATURAN BUKAN IKUT PERASAAN. Rileks dan bagi laluan pada yang sepatutnya. Sekiranya semua pemandu memandu ikut barisan, takde cilok mencilok, InsyaAllah semua kenderaan boleh tiba ke destinasi ikut masa yang kita rancang.

Kepada pemandu yang aku sempat bergambar di line kecemasan, moga lepas ni diberikan hidayah untuk terus bertimbang rasa dan bersabar dengan fenomena 'balik kampung' yang dah tentunya semua orang ingin cepat sampai ke destinasi. (byk lg gmbr kete yang aku snap, tp pg ni malas nak crop, apa yang ada dan sempat je la)..


RANCANG PERCUTIAN & PEMANDUAN. 
wassalam


@weksupwemen2015


No comments:

Post a Comment