Tuesday 10 February 2015

Melabur Jangan Sampai Lebur

Salamz,

Dah pertengahan Februari. Cepatnor rasa masa berlalu.. walhal sehari masih ada 24 jam.


Aku masih dalam mood gigih nak pencen awal..hahaha... rasa macam dah tak seronok nak keje pon ada. dah 13 tahun aku dalam bidang ni. Mungkin dah bosan gamaknya. Keje aku hari hari ngadap pc (sekarng dah tambah lak keje ngadap hp hp)..sekali skala ngadap pengerusi mesyuarat. Rutin dari 2002 dulu... Sama ada aku perlu tukar bidang atau mintak tukar lagi dlm masa terdekat. Ujung taun le kot hantar permohonan. *huh*

Berbalik pada kisah labur tak lebur. harap jangan konpius antara pelaburan dan simpanan. kedua duanya kata kerja yang berbeza dan cara kerja juga berbeza. Simpanan, apa yang lebih kita simpan (kat tabung, bank, tabung haji, asb, dll), ada le dapat dividen sikit sikit yang kita pon xsedar mungkin sbb terlalu sikit (dah simpan sikit sikitlah dividen..lol).. Pelaburan pulak bila kita gunakan hasil simpanan untuk memperanakkannya (dan kadang kadang boleh lebur). Pelaburan lebih berisiko dari simpanan. Jadi sebelum nak melabur pastikan korang dah ada simpanan dalam satu jumlah yang padu (contoh 5K - 10K). Kengdian, simpanan korang yang ke 10,001 dah keseterusnya baru digunakan untuk pelaburan (boleh faham??).


Jadi, al kisahnya selepas aku explore satu per satu jilid pengurusan kewangan ni, aku nampak ada pelbagai cabang dan teknik untuk menguruskan pendapatan secara berhemah termasuk untuk bebas dari hutang piutang dengan lebih cepat. Hutang tetap hutang dan tetap perlu berhutang. kalau tak hutang jenuh nak menyimpan, sampai pencen gamaknya baru boleh beli rumah & kereta secara cash (tanpa berhutang).

Korang boleh explore sendiri cabang cabang ni, sebab aku malas nak explain satu per satu. Apa yang aku nak rekod hanya apa yang aku dah buat (sebab senang nak merapu pro & cons dia, patu boleh cite skali kejayaan dan kegagalan untuk panduan korang jugek).. huhuu..



Kalau sebelum ni aku dah citer bab properties dan emas...hari ni nak share satu lagi cabang pelaburan yang aku terjebak sambil tersedak (huk huk...) iaitu forex... kihkihkih... gigih hari tu kata takmo main forex sbb blom belajo... ye..mmg aku belum belajo bab forex, tp peluang ni aku ambk sbb kita jadi sebagai investor shj, syarikat yang kita join ni akan trade untuk kita, keuntungan dibayar secara komisyen. Atas kertas memang plan dia nampak cantik, tiap tiap minggu akaun kita akan dibayar 10% dari nilai invest. bayangkan kalau korang masuk 10K, tiap tiap minggu dapatlah 1K, sebulan 4K. Macam menarik tak?.. hahahah... tu cerita atas kertas.

Macam yang aku cakap awal tadi, pelaburan ni bukan simpanan, ada risiko. Kalau syarikat tu salah trade ada kemungkinan besar modal terbang. So sila ambil-maklong kat situ. Kalau takut dilambung ombak jangan nak cuba berjetski bagai...




@weksupermen2015


No comments:

Post a Comment